Svenljunga


Friskis & Svettis
Box 160
512 54 Svenljunga

Besöksadress:
Jägarstigen 10
Svenljunga  

maila oss

 

Friskis & Svettis Riks



 

Bas
Bas är en skonsam Jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet.


Cirkelfys

Cirkelfys är ett instruktivt och funktionellt pass där du tränar i olika stationer placerade i cirkel. En del stationer är med redskap och en del utan. Ledaren går igenom alla övningar innan passet och hjälper sedan till under träningen. Du kan själv välja hur belastande träning du vill ha. Samtidigt som du har möjlighet att vara med i en energifull gruppkänsla.
Med Cirkelfys vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna.
(Åldergräns 12 år)

Enkel

Enkel bygger på vår Jympa, har enkla rörelser och mycket glädje. Den vänder sig främst till personer med intellektuell funktionsnedsättning, en bred målgrupp med olika behov och förutsättningar. Var och en deltar utifrån egna förutsättningar. Jympans viktigaste uppgift är att inspirera till rörelseglädje och gemenskap.

Rörelserna i Enkel är mycket enkla och tränar kroppens grundfunktioner. Flera av övningarna bidrar till kroppsmedvetenhet, hållning och balans. Musiken är medryckande och lätt att röra sig till. Jympan leds av ledare med speciellt engagemang för målgruppen och med förmåga att skapa trygghet och glädje. Många deltagare har assistenter som hjälper till på passet. Assistent, anhörig eller annan intresserad är välkommen att vara med kostnadsfritt.


Familjefys 

Familjefys är ett fartfyllt, allsidigt och lekfullt pass för barn 4-12 år och vuxna tillsammans. Träningen är upplagd i cirkelform med övningar som blir en kul utmaning för både vuxna och barn. Dra, pressa, hoppa och böj. Upplev fullt ös på Familjefys!


Intervall/Flex

Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet.

Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade.

IntervallFlex är ett träningspass för dig som gillar att ta i och är rustad för intensiv träning.

 

Jympa Puls/Medel

Puls är ett jympapass för dig som är van att jympa, gillar tempo och inspireras av rörelseutmaningar. I Jympa puls följer vi musikens driv med roliga steg, ös och pulshöjande övningar i ett längre konditionsavsnitt.

 

Jympa station medel

Utmanande och energifyllt med styrkecirkel. Jympa passar dig som gillar att träna med musiken i fokus. Rörelserna och känslan följer musikens karaktär - från glatt och studsigt, via kraftfullt och explosivt till mjukt och harmoniskt. Ledaren inspirerar dig och gruppens energi hjälper dig att orka. På jympa får du allt i ett: konditionsträning, styrketräning och rörlighet. Här tränar du sånt som din kropp är gjord för. Du sträcker och roterar, trycker ifrån, springer och hoppar. En genomkörare för hela kroppen som ger både uthållig styrketräning, spänst och koordination. På jympa station ger styrketräningen extra krydda med redskap som brädor, hantlar eller gummiband. Du blir tillfälligt litet team med ett gäng andra på passet och växlar tillsammans mellan olika stationer. Funktionellt och peppande.

Jympa station medel passar dig som är igång med din träning. Häng med på en omväxlande åktur med maximalt endorfinpåslag

 

Juniorfys

Juniorfys är ett fartfyllt och ösigt cirkelpass till musik. Träningen är allsidig med fokus på sånt kroppen är gjord att göra, som att dra, pressa, hoppa och böja. Passet passar barn i åldern 6-12 år.

På juniorfys tränar barnen utan sina föräldrar, men särskilt ensamt blir det aldrig: Uppdelade i team kör barnen stationer i cirkeln och bryter ibland av med peppande övningar i helgrupp. Passet börjar med att ledaren går igenom cirkelns alla övningar. Sedan är det bara full fart och kör! Ledaren stöttar och peppar under passets gång.

Juniorfys är omväxlande och passar barns sätt att växla mellan fullt ös och vila. Övningarna är lekfulla och bygger både på enklare redskap och helt redskapslösa varianter.

Kör så det ryker på Juniorfys!


Skivstång

Gillar du sportig, rak och ösig styrketräning, då är Skivstångspasset något för dig. Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv, från att enbart använda skivstångens egen vikt på ett par kilo, till att lägga på ett avsevärt antal kilo. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar.
(Åldersgräns 13 år)

 

SkivstångIntervall


Ett Skivstångspass som plussats på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter.
(Åldersgräns 13 år)


Spin Distans

Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.

Bokning för Spin Distans görs enklast i anslutning till passen annars på telefonnummer 070-285 32 62, avbokning görs via telefonsamtal på detta nummer senast en timma före passet. Ej avbokad plats debiteras med 50 kr.

(Åldersgräns 13 år)

 

Spin Intervall

Tuff konditionsträning i intervallform. Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är att träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen. I Spin intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen finns i flera varianter: Långa, Korta, Pyramid/Stege och Norska. I Norska intervaller gäller 4 gånger 4 minuter med 4 minuters vila mellan varje intervall. Ett upplägg som visat sig vara otroligt effektivt för ökad kondition. Under intervallerna ska pulsen ligga på minst 90 % av max. Det gör passet till en träningsutmaning utöver det vanliga.


Bokning för spinn intervall görs enklast i anslutning till passet annars på telefonnummer 070-285 32 62, avbokning görs via telefonsamtal på detta nummer senast en timma före passet. Ej avbokad plats debiteras med 50 kr.

(Åldersgräns 13 år)

 

Walk and Yoga

Det är ett yogapass, men ändå inte. Det är en promenad, men ändå inte. Det blir promenad i fullständig närvaro och harmoni med parken, staden och naturen. Vi varvar med mjukgörande yogasekvenser i stationer. Passet passar alla oavsett nivå.
(Kläder efter väder)

 

Yoga

Bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé.
Med klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans får du här en fysisk, lugn och meditativ yoga. En upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig. Ett tillåtande pass, där prestationskraven uteblir. 
Du behöver inte ha tränat yoga innan.
(Ta med egen yogamatta och en gosig filt till passet). 

 

Yoga Energy

Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen form av yoga som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Yoga energy är ett fysiskt mer utmanande och krävande pass. Du yogar i ett flöde med harmoni i andning och rörelse, och stannar ibland längre i vissa positioner för att kunna fördjupa dem. Passet är vanligtvis 75-85 minuter och vänder sig till dig med yogavana.
(Ta med egen yogamatta och en gosig filt till passet). 

 

Yoga Mind

Ett skönt, återhämtande yogapass med fokus på andning och medveten närvaro. En egen stund för att varva ner och träna på att vara i nuet. Det passar dig som vill ge utrymme för en stunds kvalitativ återhämtning och aktivt träna på en mer medveten närvaro. Som all Friskis yoga är den klassiska Hatha-yogan grunden i Mind. Övningarna är få och utvalda för ett pass med lugn och fokus. Passet har också en längre avslappnande kroppscanning.


 

Nyheter

 

 

 

Nytt nummer ute nu

 

 

 

Ingen extra kostnad för dig men en

värdefull peng för oss!

 

Om du vill så heter vi 

IF Friskis&Svettis Svenljunga

och vi är sååå tacksamma för

all support vi kan få!

 

 

 

 



 

 


Webbkurs:Gravid-så tränar du bäst